Napriek tomu, že sústavný efektívny rozvoj detí je základným predpokladom ich úspechu v neskoršom živote i úspechu celej našej krajiny, bohužiaľ musíme konštatovať, že tento fakt si málokto uvedomuje a väčšina detí nemá možnosť sa dostatočne efektívne rozvíjať. Súčasné možnosti majú od ideálnych podmienok veľmi ďaleko.
1. Kde sú príčiny problémov?
Základným problémom je prístup celej spoločnosti k rozvoju našich detí. Ten sa odráža v prioritách našich doterajších vlád. Školstvo, ktoré nesie najväčšie bremeno pri rozvoji detí nebolo prioritou žiadnej vlády. Školstvo upadá a deti sú vychovávané v priemere čoraz horšími pedagógmi. Rozpočet pre školstvo v percentách HDP spravidla klesá a od európskeho priemeru 5 % sa vzďaľuje.
1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
4,00% | 4,22% | 4,52% | 3,60% | 3,04% | 3,73% | 3,53% | 3,65% | 3,44% | 3,44% | 3,34% |
(zdroj SGI)
2. Následky podfinancovania školstva
Následky sú zničujúce:
2.1 Zmeny v kvalite a počte záujemcov o štúdium učiteľstva
V rokoch 1994 až 1996 nastal katastrofálny obrat v počte i v kvalite študentov, ktorí sa uchádzali o štúdium na pedagogických smeroch.
Príklad:
- Do rokov 1994-1996 záujem o štúdium kombinácie Matematika - Fyzika pre ZŠ a SŠ viac ako 10 násobne prekračoval počet prijímaných študentov, pričom prijímaní boli takmer výlučne vyznamenaní žiaci
- Od roku 1997 definitívne klesol záujem schopných študentov o štúdium učiteľstva na VŠ. Záujem prejavujú spravidla len najslabší študenti SŠ, pričom ich počet ledva dosahuje počet prijímaných študentov. Fakulty aby nemuseli zatvárať svoje pracoviská často berú na štúdium i bez prijímacích skúšok. Vyznamenaní žiaci sa o štúdium pedagogických smerov zaujímajú len ojedinele.
2.2 Odchody čerstvých absolventov a učiteľov zo školstva
Zlú kvalitu učiteľov ďalej zhoršuje fakt, že najšikovnejší absolventi po skončení štúdia do školstva vôbec nenastúpia alebo z neho po niekoľkých rokoch odídu.
2.3 Súčasný monitorovaný stav slovenského školstva
Stav slovenského školstva je alarmujúci. Svetové i európske štatistiky úspechu žiakov, študentov a univerzít jasne dokazujú, že naše školstvo sa nachádza v permanentnom úpadku. Intelektovo nadaných detí celosvetovo v populácii pribúda. Áno máme aj my na Slovensku niekoľko šikovných študentov, avšak mali by sme ich mať omnoho viac a ich úspechy by mali byť väčšie. Občasné úspechy našich študentov niekoho nechávajú pokojne spať, avšak štatistiky hovoria jasne - kvalita školstva upadá.